۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۶۸۴۹۱۰

یادداشت | بررسی ابعاد ازدواج آسان

یادداشت | بررسی ابعاد ازدواج آسان
حجت الاسلام اسلامی فر گفت: ازدواج آسان دارای دو بعد حکومتی و فرهنگی است که با کمک وام و تسهیلات دولت و فرهنگ سازی درست خانواده ها و مسئولین مربوطه به هدف خود می رسد.

حجت الاسلام علی اسلامی فر استاد سطح عالی حوزه علمیه در یادداشتی به خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در موضوع تشویق سنت ازدواج آسان گفت: بزرگترین زوج نمونه عالم حضرت امیرالمومنین (ع) و صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) است ما زوجی در عالم که از جهت عصمت که دارای مرتبه بالایی است و از جهت زندگی عاشقانه با یکدیگر و کمکیار بودن نداریم زیرا زمانی که پیامبر اکرم (ص) از امیرالمومین پرسیدند فاطمه را چگونه دیدی؟ فرمود: بهترین کمکیار در جهت طاعت و عبادت خداوند.

با توجه به سیره ازدواج حضرت علی و فاطمه زهرا یکی از معیار های جوانان برای ازدواج کمک یار بودن همسر در جهت عبادت و طاعت خداوند می باشد یعنی " نعم العون فی طاعه الله "

یادداشت | بررسی ابعاد ازدواج آسان

اولین مورد در مبحث ازدواج آسان به کار بردن دقت کافی در انتخاب همسر می باشد نه انتخاب هایی که باعث کامل نشدن دین و زندگی انسان شوند و این موارد از انتخاب نا آگاهانه و ناشایست نشأت می گیرد که بزرگتر ها، خانواده ها و مسئولین فرهنگی باید در مسئله انتخاب صحیح و معیار های همسر فرهنگ سازی لازم را انجام دهند که چشم جوانان ما در جامعه دنبال چشم تو هم چشمی و تجملات نباشد زیرا طبق اوضاع نابسامان اقتصادی جامعه یکی از مشکلات و موانعی که سر راه جوانان قرار می گیرد موضوع تجملات می باشد که با همدلی و کمک خانواده ها برطرف می شود.

وقتی که زوجه توقعات نابجایی مانند داشتن خانه گران قیمت، ماشین، لوازم خانه و شغل آنچنانی را از زوج دارد نمی تواند مطلوب خود را پیدا کند و باعث افزایش سن ازدواج می شود که نیاز به فرهنگ سازی شفاف و صحیح دارد.

سخت گیری در ازدواج باعث افزایش سن ازدواج می شود در نهایت باروری در سنین بالا کاهش می یابد که ازدواج آگاهانه در سن مناسب می تواند جلوی این فاجعه را بگیرد.

وقتی صدا و سیما کشور ما تجمل گرایی و فخر فروشی را نماد و الگوی خود قرار داده است جوانان ما با زندگی ساده اسلامی کنار نمی آیند که همه خانواده ها و مسئولین فرهنگی در قبال این موضوع مسئول می باشند.

یادداشت | بررسی ابعاد ازدواج آسان

دومین مورد از مبحث ازدواج آسان اعطای تسهیلات دولتی می باشد، با توجه به افزایش نرخ تورم در کشور و رکود اقتصادی برای ازدواج آسان حداقل هایی نیاز است بعضی از وسایل نیاز مبرم خانواده ها محسوب می شود به عنوان مثال امروزه کمترین مقدار هزینه برای خرید یخچال کمتر از ده میلیون تومان نیست که دولت می تواند بجای دادن وام های کلان میلیاردی به واردات اجناس بیهوده و بی ارزش مانند غذای حیوانات به جوانان این مشکلات را حل کند.

یادداشت | بررسی ابعاد ازدواج آسان

سومین مورد از وظایف دولت در قبال تشویق ازدواج آسان و افزایش فرزند آوری مسئله ایجاد مسکن است که یکی از مهم ترین مسائلی می باشد که راه ازدواج جوانان را مسدود کرده است و دولت سیزدهم باید این مورد را آویزه گوش خود کند و چاره ای برای این معضل بیاندیشد.

ازدواج آسان دارای دو بعد حکومتی و فرهنگی است که با کمک وام و تسهیلات دولت و فرهنگ سازی درست خانواده ها و مسئولین مربوطه به هدف خود می رسد، حضرت علی برای ازدواج با حضرت فاطمه زره ای داشتند که برای تهیه اقلام و وسایل مورد نیاز به فروش گذاشتند که بیان این موضوع ساده زیستی را نیز نهادینه می کند زیرا بعضی از دختران وسایل و اقلامی را مورد توقع دارند که اصلا استفاده و کاربردی ندارد مانند سرخ کن، تستر، قهوه ساز و... که صرفا فقط برای چشم تو هم چشمی می باشد و توقعات از خانواده ها را نیز بیشتر می کند که منجر به بروز مشکلات مادی، افزایش سن ازدواج، فرزند آوری و انتخاب ناشایست و... می شود.

سینا ریاحی
ارسال نظرات